Projecten

RMDY brengt Bingel Raket naar Windows

By augustus 27, 2020september 8th, 2020No Comments

MOBIELE APPLICATIE

Op een toffe en innovatieve manier Frans of wiskunde leren? Met de Bingel Raket-app van VAN IN gaat het! Na de ontwikkeling voor iOS en Android, merkte VAN IN echter een grote toename in Windows-tablets bij scholen, en ging op zoek naar een partner om hun leerrijke app ook voor deze toestellen te ontwikkelen. Enter RMDY.

 

VAN IN is de grootste educatieve uitgever in België en deel van de Finse groep Sanoma Learning. Ze zijn marktleider in educatieve leermiddelen en zetten in op de toekomst van het basis, secundair en hoger onderwijs.

“Wij zetten steeds de klant centraal, in dit geval zijn dat de lagere scholen. Samen met hen bestuderen we de leeruitdagingen van vandaag en morgen en hoe wij de leerkracht en leerlingen hierin kunnen ondersteunen.” – Lieven Bossuyt, product manager, VAN IN.

EEN NIEUW DOEL VOOR TABLETS

Daarom onderzocht VAN IN een aantal jaren geleden bij verschillende scholen welke apparatuur er allemaal ter beschikking was en hoe dat gebruikt werd. Tot grote verbazing, gaf 60% van de schooldirecteurs toe dat de meeste devices niet of niet efficiënt ingezet werden en de toestellen dus vaak gewoon stof vangen. Reden? De meeste educatieve apps verwachten een tablet per leerling, iets wat amper mogelijk is. Bovendien was het een uitdaging om digitale leermiddelen te combineren met het standaard lesmateriaal. Met dat voor ogen, ging VAN IN in 2011 van start met de ontwikkeling van de webapplicatie Bingel.

bingel raket inlogscherm

Bingel is een adaptief en gamified platform voor leerlingen en leerkrachten van de lagere school. Sinds 2015 is Bingel ook beschikbaar in Finland en Zweden, en sinds 2020 in Polen. Maar met de komst van de tablet, verdwenen ook de desktops uit het klaslokaal en keek VAN IN naar de ontwikkeling van een mobiele applicatie die het scannen van leerboeken mogelijk maakt. Zo werd Bingel Raket geboren! Samen met hun vaste partner icapps bouwde VAN IN een Android en iOS-versie, maar uit de feedback van de scholen bleek dat er nood was aan een versie voor Windows-tablets, meer specifiek DooTABS die speciaal gemaakt zijn voor onderwijsinstellingen en op de particuliere markt niet te koop zijn. DooTABS zijn een combinatie van een laptop en een tablet, zeer stevig en budgetvriendelijk. Bovendien is er een managementsysteem waarmee updates in één keer gepusht worden naar alle toestellen in een reeks. Een ideaal toestel voor scholen dus. Maar dat wilde wel zeggen dat VAN IN een Windowsversie van de Bingel Raket-app moest ontwikkelen.

NATIVE PROGRAMMEREN MET UWP

“Onze vaste partner icapps was meteen duidelijk dat zij geen expertise hebben in het ontwikkelen voor Windows, en dus gingen we op zoek naar een partij die dat wel heeft. Al snel kwamen we uit bij RMDY. We hebben maar enkele vereisten bij een partner: relatief fysieke nabijheid (België of Nederland), een professionele speler, geen start-up en een onderneming die procesmatig te werk gaat, los van het product. We werken zelf op een agile en scrum manier, onze partner moet hierin dus kunnen volgen. RMDY paste helemaal in ons plaatje: professioneel, amper een half uurtje rijden en ondanks het jonge bestaan, hebben ze toch een proven track record van verwezenlijkingen.” – Lieven Bossuyt, product manager, VAN IN.

We startten met een gezamenlijke kick-off waarbij onze developer, technical lead en project manager samen kwamen met het team van VAN IN. Zij hebben namelijk hun eigen development team waarmee we nauw gingen samenwerken, zo kende iedereen elkaar meteen.

bingel raket_kick off meeting unsplashNa de kick-off gingen onze developers aan de slag met het Universal Windows Platform (UWP) en programmeerden native voor Windows. VAN IN gaf de uitbreiding voor de back-end en API’s door aan icapps om te programmeren, RMDY startte met front-end. Design en images waren gelukkig probleemloos over te nemen, enkel de code was vanaf nul te beginnen.

“Meestal programmeren we voor Windows via UWP gekoppeld aan Xamarin.forms, omdat we met Xamarin voor alle besturingssystemen tegelijk appontwikkeling kunnen doen (iOS, Android, Windows). Nu was dat echter niet mogelijk en programmeerden we volledig native. Gelukkig is dat ook in C# en gebruikten we XAML voor de schermopbouw, waarmee we al ervaring hebben binnen het Xamarin.Forms-platform.” – Wouter Meuwis, mobile developer, RMDY.

GO-LIVE

Toch duurde het proces langer dan aanvankelijk ingeschat, en dat had verschillende redenen. Een eerste verklaring was het toestel zelf: de DooTAB waarvoor de Windows-app specifiek werd ontwikkeld heeft geen simulatiesoftware, je moet dus testen met volledig geïnstalleerde toestellen. Zoals gezegd, zijn DooTABS eerder budget devices en is de prestatie een pak minder dan high-end tablets zoals iPads. Het testen duurde bijgevolg dus langer en enkele zaken moesten gedownscaled worden. Verder wilde VAN IN de app, net als hun andere producten, uitgebreid testen in het scholennetwerk. Naast beperkte beschikbaarheid door schoolvakanties, moesten de user tests ook goed gekaderd worden met de nodige begeleiding. Dat vergt allemaal tijd.

“Meestal gebeurt user testing inhouse en kan je snel schakelen. Omdat we de app met echte DooTABS wilden testen bij kinderen en leerkrachten, vertraagde ons proces. Het spreekt voor zich dat je in juni geen testklas kan inrichten, en ook september is moeilijk omdat het schooljaar net gestart is. Heb je de app dus niet in mei getest, moet je wachten tot oktober. Dat is nu eenmaal het proces als je ontwikkelt voor onderwijsinstellingen.” – Lieven Bossuyt, product manager, VAN IN.

 

Een laatste reden van de langere doorlooptijd, is het gebrek aan harde deadline. De webversie werkt prima op alle DooTABS, en er was dus geen urgentie om de mobiele app te ontwikkelen. “Toch moet je op een bepaald moment een dedicated deadline afspreken en naar een einde toewerken. De SETT-beurs in oktober 2019 was de ideale gelegenheid om onze Windows-app te lanceren.”, zegt Lieven. Op de beurs voor modern en innovatief leren werd de Windowsversie aan het brede publiek voorgesteld.

Een leerrijke app, op maat van kinderen
Met Bingel Raket kunnen leerlingen op hun eigen tempo en niveau bijleren. Met de app scan je een oefening van het boek in. Die oefening mag ingevuld zijn, op een verkreukte pagina staan of op zijn kop. Meteen ga je naar een reeks oefeningen met hetzelfde leerdoel. De kleur van de raket naast de digitale oefening toont hoe goed je het doet, zo kan je eindeloos oefenen om van je oranje of rode raket een groene te maken. De app past de oefeningen aan het niveau van het kind aan. In de digitale oefeningen is er ook plaats voor tussenuitkomsten, zo kan de leerkracht meteen zien waar het misloopt en alle leerlingen opvolgen met één handig overzicht. De app toont het meeste voordeel bij de zwakkere leerlingen, die in het begin van de les eerst digitaal kunnen oefenen door leuke, interactieve oefeningen waardoor ze later in de les minder fouten maken op papier. De combinatie van eigen keuze (je kiest zelf welke oefening en volgorde), het speelse aspect en mogelijkheid tot herkansing, maakt dat Bingel Raket als extra motivator werkt bij kinderen.

MOOIE AMBITIES

RMDY blijft instaan voor bug fixing en updates, al is de app nu beschikbaar op de nieuwste Windows 10-versie. “We blijven ook focussen op het verder ontwikkelen van het Bingelplatform als ecosysteem. Het moet een wijdverspreide oplossing zijn voor leerlingen en leerkrachten, maar ook voor directies en ouders. Onze ambitie is elk kind dagelijks Bingel laten gebruiken en hen zo een aangepast leertraject te bieden. Uiteraard houden wij de nieuwe ontwikkelingen op educatief en technologisch vlak in het oog. Zo zien we dat het smartphonegebruik bij 10- tot 12-jarigen enorm is toegenomen, dus bekijken we nu wat daar de mogelijkheden zijn, steeds met de gebruikerservaring en het didactische in ons achterhoofd.” – Lieven Bossuyt, product manager, VAN IN.

Ook op zoek naar een innovatieve app?
Of een uitbreiding naar Windows?
We horen het graag!

Contacteer ons

HQ
RMDY NV
Prins Boudewijnlaan 43
2650 Edegem

T: +32 3 450 86 42
E: info@rmdy.be