Blog

Vijf UX-tips om gebruiksvriendelijke multimodale apps te bouwen

By januari 1, 2020oktober 20th, 2020No Comments

Auteur: RMDY

Met de step naar de trein en daarna met een Poppy-car naar huis? ‘Mobility-as-a-service’ is here to stay, maar hoe combineer je nu juist al die vervoersmiddelen? En dan nog op een gebruiksvriendelijke manier voor alle reizigerstypes? UX-fanaat Lorenz Gillisjans gaf er onlangs een gastcollege over aan de Thomas More-hogeschool.
people in cars busses on foot

PoppyUberLimeBirds, … het zijn allemaal voorbeelden van mobility-as-a-service: we delen ons vervoer, wanneer en waar we willen. Een gelijklopende evolutie is de opkomst van multimodale apps, waarbij verschillende vervoersmiddelen samen komen zoals www.slimnaarantwerpen.be. “Want dat is de toekomst”, verklaart Lorenz.

Als UX-researcher en -designer voor zowel bus- als treinapplicaties, vergaarde hij al heel wat interessante insights over hoe de reiziger nu omgaat met al die veranderingen. “Openbaar vervoer (OV) verliest de laatste jaren aan populariteit, de dienstverleners moéten dus mee met andere vervoersmiddelen. Maar als UX’er moeten we eerst goed luisteren naar de reiziger voor we ontwikkelen.” – Lorenz. En dat is exact wat hij de studenten Interactive Multimedia Design wilde bijbrengen tijdens zijn college!

Lime logo
poppy
slim naar antwerpen logo

Na uitvoerige research, deelt Lorenz de OV-reiziger op in twee groepen: de explorer die een hoge informatienood, begeleiding en bevestiging nodig heeft zowel op voorhand als tijdens de reis, en de ritualist die vaak dezelfde route neemt en vooral info zoekt bij problemen of vertraging. “Het is een uitdaging om deze twee informatienoden te vatten in één mobiele app. Hoe meer informatie, hoe moeilijker het wordt om de app te mappen op de verschillende reizigerstypes, zonder ze te overladen met irrelevante informatie”, verklaart Lorenz.

 

Daarom ging hij voor zowel de bus- als treinapplicatie uitvoerig aan de slag met user research en testing. Zijn tips?

Bird step
• Let op voor je eigen bias! Het is niet omdat jij iets logisch vindt, dat iemand anders dat ook vindt. Bevraag dus elk aspect.
• Test bij IEDEREEN: brede groep = meer info = beter inzicht.
• Gebruiksvriendelijkheid is altijd prio: maak het niet moeilijk, traag of verwarrend.
• Besef dat niet iedereen constant digitaal aanwezig is. Investeer dus ook in duidelijke offline communicatie.
• Denk aan toegankelijkheid: houd rekening met mensen met een beperking.
Na de talk was het tijd voor wat actie! Lorenz zette de studenten aan het werk en liet hen mock-ups, prototypes, Sketchdesigns en flow charts uitwerken waarbij de noden van alle reizigerstypes moesten voldaan worden. Nog één tip? “Denk breed and go crazy!”.

Thanks Lorenz!

Ook nood aan een expert die je het licht laat zien?
Mail ons voor een inspirerende workshop of talk!

Contacteer ons

HQ
RMDY NV
Prins Boudewijnlaan 43
2650 Edegem

T: +32 3 450 86 42
E: info@rmdy.be